Studenten och smörgåstårta, varför är det så populärt?

För ett tag sedan så tog de flesta personer födda 1988 "studenten". Jag var i Halmstad och såg på när de gick ut ur gymnasiet. Det var en varm och solig dag och tur var väl det för ens egen skull. När jag kommer in till Halmstad så hoppar, skriker, tjoar killar och tjejer från lastbilar och släp som blir dragna utav traktorer. Traditionsenligt är de dekorerade med björkkvistar och blad. Även vissa hade deras klasslakan där det står saker i stil med:"HV3A, school's out 4-ever". Eftersom flera allvarliga olyckor skett de sista åren med "studenter" som ramlar ur lastbilar och släp så har säkerheten höjts genom att oftast sätta upp en stor bur på släpen och i lastarbilarna. Det ser helfestligt ut när ungdomar fulla på champagne hoppar och skriker, rena rama Skansenattraktionen för oss vanliga "dödliga" denna festliga dag.  
 
Vi går tillbaks i tiden, ungefär till klockan 08:00 den morgonen då de flesta "studenter" börjar med sin champagnefrukost. Man har planerat och känt sig stressad över denna dag, knappt sovit en blund på natten och inte kunnat äta som man ska. Killar sitter och svettas i deras nyinköpta kostymer från Dressman och sneglar på tjejernas rumpor, då det syns exakt vad som finns under de vita tunna kjolarna. När ska tjejer inse att man INTE ska ha på sig vita underkläder till vita kjolar? (Tack alla tjejer) Efter två timmars drickande, nedsittandes i nån hammock, är det dags att åka till skolan för att ta emot sina betyg av sin mentor som säkerligen känner en viss frustration över att ta farväl av sina elever när de är förfriskade. Klockan är nu 12:59 och "studenterna" räknar ner från 10 och när klockan slår 13:00 utbryter kaoset likt när Sverige gör mål i fotbolls-vm. "Studenterna" springer ut till sina familjer, skriker och gråter av lycka. Deras föräldrar är så stolta, dock upplever de att det är jobbigt att se sitt nyvuxna barn i onyktert tillstånd. 
 
Nu sitter jag där på en uteservering på "Lilla Torg" i Halmstad och ser på när lastbilarna och traktorerna kör omkring med dessa lyckliga nyvuxna barn. Jag minns tillbaka på när jag tog "studenten" och konstaterar att allt är sig likt. Blev dock glad när jag såg några som inte var fulla och var mer intresserade av att åka hem. Från att smutta lite lätt på dagens första öl blev det oundvikligt i värmen att öka storleken i klunkarna. Klockan är strax innan 14:00 och det var dags att bege sig till Halmstads "Drottninggatan". Den årliga studentparaden skulle just äga rum. Inhyrda ungdomar med visselpipor och trummor spelar en medryckande samba. Nära och kära springer in i paraden för att hänga blommor och champagne på sin student. Mängder av hysteriska föräldrar med videokameror puttar sig fram för att få filma sitt nyvuxna barn då det går där i paraden och bara är så lycklig. Några ytligt bekanta tjejer kommer fram till mig ur paraden och ger mig bamsekramar och pussar; "Jag är så glad, fniss" säger de och jag svarar falskt: "Ja jag ser det, stort grattis!". Äntligen är det över. Den enda riktiga anledningen till att man åkte in var för att roa sig själv lite med att se på vitklädda fulla snygga tjejer. 
 
Men tog det verkligen slut redan här? Nejdå, det finns ju en studentmottagning att gå på också och det gjorde jag hos en tjejkompis som visserligen man kan klassa med de andra tjejerna som ser "studenten" som det största som hänt dem, men hon har iaf fötterna på jorden och hade en liten mottagning med sina närmsta familjemedlemmar, jag och min kusin. Jag hälsar på hennes familjemedlemmar, de verkar riktigt trevliga och har inga fördomar om att man är i från den kungliga hufvudstaden. Allt är i sin ordning tills jag kommer in i köket och ser två stora smörgåstårtor och man ser hur det lyser i ögonen på de som just tar sig en bit utav dem. Tjejkompisens mamma frågar mig om jag inte ska smaka på någon av hennes goda smörgåstårtor. Jag skruvar på mig och säger att jag åt precis innan jag kom till mottagningen. Med en viss besviken min så klappar hon mig på axeln och säger: "Bara du är hungrig på lite vanlig tårta sen". Jag kunde pusta ut och bekosta mig ett stort leende.   
 
Smörgåstårta. Varför gillar tamigfan alla smörgåstårta? En kall tårta som skär i alla mina smaklökar. Usch! 
 
Studenten. Varför tror folk att man tagit studenten för när man i själva verket bara har gått ut ur gymnasiet? Om man pluggar vidare efter gymnasiet, då är man en riktigt student. Då kan jag förstå att man kan fira när man klarat sin långa utbildning, inte när man utan någon som helst talang eller intelligens kan plugga sig till de bästa betygen i gymnasiet. Jag var inte med på studentmiddagen eller stod och hoppa på någon lastbil. Jag åkte till skolan, tackade min mentor för de åren som gått, tog mina beytg och hoppade på buss 705 hem. Hade inte tid med firande, fotbolls-vm började klockan 14:30 sista maj år 2002.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0